O ESTADO DO CONHECIMENTO DA PESQUISA SOBRE A APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS ESCRITO POR SURDOS NO BRASIL (2007-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5699

Keywords:

Estado do Conhecimento, Aprendizagem da Língua Portuguesa para surdos, Ensino da Língua Portuguesa para surdos

Abstract

This is the result of a research on the state of knowledge regarding the learning of written Portuguese by deaf people in Brazil, with searches carried out in the production of dissertations and theses available in the CAPES Dissertation and Theses Catalog and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, using the descriptors teaching and learning the Portuguese Language for the deaf. To systematize information from scientific production on the theme, 24 works produced between 2007 and 2018 were analyzed. Results stand out that researches regarding the teaching and learning of the written Portuguese for the deaf in Brazil are growing and they defend the approach of didactic resources, technological tools and the acquisition of the normative system of that language as an educational propose model more suited for the condition of the deaf. Thus, it is concluded that there is a need to expand and deepen the researches that try to investigate the paths that the deaf go through to build a conceptual system of written Portuguese in their minds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia Mendiola Marcon, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo. Mestre em Letras-Linguística pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Sertão. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação (Gespe) e do Grupo de Pesquisa em Alfabetização (Gepalfa) da Universidade de Passo Fundo/RS. E-mail: andreia.marcon@sertao.ifrs.edu.br

Flavia Eloisa Caimi, Universidade de Passo Fundo (UPF)

Doutorado em Educação pela UFRGS e pós-doutorado em Educação pela Flacso Argentina. Professora, membro do Grupo de Pesquisa em Educação (Gespe) e do Grupo de Pesquisa em Alfabetização (Gepalfa) da Universidade de Passo Fundo/RS.

Published

2020-10-30

How to Cite

MARCON, A. M.; CAIMI, F. E. O ESTADO DO CONHECIMENTO DA PESQUISA SOBRE A APRENDIZAGEM DO PORTUGUÊS ESCRITO POR SURDOS NO BRASIL (2007-2018). Revista Pedagógica, [S. l.], v. 22, p. 1–26, 2020. DOI: 10.22196/rp.v22i0.5699. Disponível em: http://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/5699. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Educação Inclusiva