Gaucho Traditions and educability processes

the governments of Alceu Collares, Yeda Crusius, and Eduardo Leite (1991-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22562/2025.62.21

Keywords:

Educability, Identity, Collective Memory

Abstract

This essay analyses how educability processes influence the construction of the cultural identity of Rio Grande do Sul, focusing on the administrations of Alceu Collares, first Black governor (1991–1995), Yeda Crusius, first woman in the position (2007–2011), and Eduardo Leite, present governor openly homosexual (2019–2022; 2023–present). The Gaucho identity has been shaped since the 20th century, adapting to the cultural, political, and social dynamics of each historical context. The consolidated myth projects a predominantly masculine, heterosexual, white, militarized, and ranching-oriented representation and this essay discusses how these leaders positioned themselves within the symbolic and political fields of the state, exploring the possibilities of affirming or re-signifying the Gaucho myth. It concludes that critical and inclusive educational practices can broaden the symbolic representations of regional identity, fostering a dialogue that reflects contemporary diversity.

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Author Biographies

Thiago Ellert Pilz, Universidade Santa Cruz do Sul

Graduado em História na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNSIC): Licenciatura Plena. Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação/UNISC, com bolsa PROSUC/CAPES mod. II. Professor de História Ensino Médio da rede privada. Vinculado a Linha de Pesquisa Educação, Cultura e Produção de Sujeitos e ao Grupo de Pesquisa Identidade e Diferença na Educação. 

Mateus Skolaude, Universidade de Santa Cruz do Sul

Professor no Departamento de Ciências, Humanidades e Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) com extensão na Universidade de Coimbra - Portugal. Pós-doutor em Educação (PNPD/CAPES) pelo Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado em Educação da UNISC. Mestre em Desenvolvimento Regional, Licenciado em História e Especialista em História do Brasil pela UNISC. 

Published

2025-06-24