MINUANO’S CHALLENGE IN THE CLEANING MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22277/rgo.v17i3.7843

Keywords:

Minuano, Teaching Case, Channels

Abstract

The real Teaching Case exposed the managerial challenges faced by João Gandolfi, Commercial, Marketing and Trade Marketing Director at Minuano within the Cleaning market, more specifically in the powder detergent segment. The brand was practically born linked to Flora, a company in the Hygiene, Cleaning, Hair and Cosmetics sector belonging to the J&F holding (owner of renowned brands such as Picpay, Swift, Friboi, Matturata, among others). Minuano operates in a complex market, with the presence of strong competitors that are supported by multinationals with decades of operations in Brazil, as well as on many other continents. However, a market that has been experiencing an increase in the use of products due to the change in consumer habits and the good projections generated generate an environment of optimism and good prospects for achieving the brand's objective. Even with the possible good prognosis, João still has a great challenge ahead, having to mobilize, together with his team, several steps to effectively achieve growth in volume and revenue in the powder detergent market through exposure in different channels - Traditional, Cash&Carry, Self-service and e-commerce. The Minuano Case can be applied in courses aimed at technical and professional education that aim to promote an emphasis on the science of Administration, especially that aimed at companies. At the same time, it is also useful and fully applicable in postgraduate and undergraduate courses that promote a greater focus on Marketing. Administration, Advertising and Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Cecchini de Farias, Universidade de São Paulo (USP)

Mestre em Letras Orientais

Camilla Rodrigues Netto da Costa Rocha, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)

Doutora em Comunicação e Práticas de Consumo

Rodrigo Guimarães Motta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutor em Administração

References

Abras. (2014, 20 de fevereiro). Minuano volta à TV com Malu Mader como garota propaganda. Abras. https://www.abras.com.br/clipping/geral/43593/minuano-volta-a-tv-com-malu-mader-como-garota-propaganda

ABRE. (2023, 16 de julho). 93% dos consumidores mantêm hábito de limpeza adotado duramente a pandemia. ABRE. https://www.abre.org.br/inovacao/93-dos-consumidores-mantem-habito-de-limpeza-adotado-durante-a-pandemia/

Cedrique Borgias. (2015, 10 de junho). Minuano - Malu Mader - Três Malus [Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/130374159

Da Redação. (2018, 14 de dezembro). Brasileiro é o povo mais limpo do mundo. Superinteressante. https://super.abril.com.br/ciencia/brasileiro-e-o-povo-mais-limpo-do-mundo

Flora. (2023). Quem Somos. Flora. https://flora.com.br/quem-somos/

H&C. (2022, 19 de janeiro). Detergente lava-roupa: um mercado bilionário, Household & Cosméticos. https://revistahec.com.br/detergente-lava-roupa-um-mercado-bilionario/

Household Innovation. (2023, 31 de maio). Brasil é agora o quarto maior mercado global de produtos de limpeza. ABIPLA. https://abipla.org.br/brasil-e-agora-o-quarto-maior-mercado-global-de-produtos-de-limpeza/

IBGE Educa. (2023). Os domicílios brasileiros. IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. https://educa.ibge.gov.br/criancas/brasil/nosso-povo/20825-como-sao-os-domicilios-dos-brasileiros.html

Meyge, A. (2019, 19 de setembro). Mercado de sabão para lavar roupa cresce 9,6%. Valor Econômico. https://valor.globo.com/empresas/noticia/2013/09/19/mercado-de-sabao-para-lavar-roupa-cresce-96.ghtml

Minuano. (2023). Sobre a marca. Minuano. https://linhaminuano.com.br/sobre-a-marca/

RBS TV. (2023, 22 de junho). Vento Minuano: historiador explica a origem do nome da corrente de ar gelado típico do inverno do RS. G1. https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2023/06/22/historiador-explica-a-origem-do-vento-minuano-tipico-do-inverno-do-rs.ghtml

Rocha, C. R. N. da C., Galetti, T. P. L., & Motta, R. G. (2022). Sustentabilidade e comportamento de consumo: desafios da marca Omo. Revista Repensar – Revista da Prática Aplicada em Caso de Ensino, 2(2), 30–35. https://revistarepensar.emnuvens.com.br/revista/article/view/12

Rocha, L. (2023, 27 de maio). Com a pandemia, brasileiros buscam limpeza mais caprichada, revela pesquisa. CNN Brasil. https://www.cnnbrasil.com.br/saude/com-a-pandemia-brasileiros-buscam-limpeza-mais-caprichada-revela-pesquisa/

Roesch, S. M. A. (2007, abril/junho). Casos de ensino em Administração: notas sobre a construção de casos para ensino. Revista de Administração Contemporânea, 11(2), 213–234.

WMcCannBR. (2015, 9 de abril). Minuano mudou. Mude você também [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0XpdppmRtak

Published

2025-04-17

Issue

Section

Casos para Ensino