MIGRAÇÕES E VIOLÊNCIA

Fomento de espaços educacionais não-formais como zonas de aproximação

Authors

  • SAULO CERUTTI UNOCHAPECO
  • João Antonio Fiorentin UNOCHAPECO

DOI:

https://doi.org/10.22295/grifos.v35i63.8471

Keywords:

Controle Social, Migrações, Pertencimento, Biopolítica, Educação Clandestina

Abstract

This article offers a critical reflection on the social control mechanisms applied to the management of forced migrations, analyzing the figure of the migrant in a clandestine condition as a social construction that articulates exclusion, subalternity, and epistemic silencing. Drawing on scholars such as Spivak, Hall, Bauman, Foucault, and critical criminology, it discusses how discursive and institutional practices produce the “outsider,” the clandestine subject, not only as a legally irregular figure but as an unrepresentable subject whose presence challenges the moral, political, and symbolic boundaries of national belonging. In this context, the article proposes the concept of “clandestine education” — non-institutionalized forms of learning emerging in the communal life spaces-moments, operating as countermeasures to the punitive rationality of the penal system. These insurgent practices do not seek state legitimacy but construct belonging through situated knowledge, organic exchanges, and everyday resistance experiences. By breaking with the disciplinary logic of school, law, and city, this underground pedagogy constitutes epistemic disobedience and symbolic reinvention. Clandestine life, far from being synonymous with passive exclusion, is here re-signified as a space of political creation, where the subaltern subject becomes a formative agent, educating the world from the margins. The article argues that these learning forms are laboratories of possible futures, capable of establishing new languages of belonging that operate not by assimilation but by the radicality of plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Antonio Fiorentin, UNOCHAPECO

Acadêmico do Curso de Direito da Unochapecó. Bolsista PIBIC/CNPq.

References

ANDERSON, Benedict R. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARONSON, Elliot. O Animal Social. [recurso eletrônico] Tradução Marcello Borges. São Paulo, SP: Editora Goya, 2023.

BARATTA, Alessandro. Criminologia Crítica e Crítica do Direito Penal: introdução à sociologia do direito penal. 3º ed. Tradução e prefácio: Juarez Cirino dos Santos. Rio de Janeiro: Editora Revan: Instituto Carioca de Criminologia, 2002.

BAUMAN, Zygmunt. BORDONI, Carlos. Estado de Crise. Tradução de Renato Aguiar. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern; Guilherme J. F. Teixeira. 2. ed. rev. e. reimpr. Porto Alegre, RS: Zouk, 2015.

CASTRO, Lola Aniyar. Criminologia da libertação. Rio de Janeiro: Revan: ICC, 2005.

CHAUI, Marilena. Sobre a violência. Grupo Autêntica, 2017. E-book. ISBN 788551300855. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788551300855/. Acesso em: 13 abr. 2025.

ELIAS, Norbert; SCOTSON, John L. Os Estabelecidos e os Outsiders. Sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2000.

ESCOBAR, Arturo. Territórios de diferença: a ontologia política dos “direitos ao território”. Territórios. Ano 03, N06. 2016. - Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/territorios-de-diferenca-a-ontologia-politica-dos-direitos-ao-territorio/. Acesso em: 03 set. 2023.

FASSIN, Didier. Punir: Uma paixão contemporânea. Tradução André Bezamat. Belo Horizonte, MG: Âyiné, 2021.

FERREL, Jeff; HAYWARD, Keith; YOUNG, Jock. Criminologia cultural: um convite. Traduzido por Álvaro Oxley da Rocha, Salah H. Khaled Jr. - Belo Horizonte: Letramento; Casa do Direito; Crime, cultura e resistência; Instituto Brasileiro de Criminologia Cultural, 2019.

FESTIGER, Leon. Teoria da Dissonância Cognitiva. Trad. de Eduardo Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Impressões Graal, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. 20ª ed. Petrópolis, Vozes, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. 1987. 23ª reimpressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 12ª ed. Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2020.

HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence (organizadores). A invenção das tradições. Tradução de Celina Cardim Cavalcante. 13ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Artes e ensaios. Rio de Janeiro, n. 32, p. 123-151, 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993. Acesso em: 13 abr. 2025.

NENO, Simone. Análise funcional: Definição e aplicação na Terapia Analítico-Comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva. 2003. Vol. V, nº 2, 151-165. ISSN 1517-5545.

OLIVEIRA, Nelci Silvério de. Teoria Geral do Estado. 2. ed. rev. atual. Goiânia: AB, 2004.

RAWLS, John. Teoría de la justicia. Trad. de María Dolores González - T ed. México: FCE, 1995.

RENK, Arlene. Territorialidades e ambientalização entre os caboclos. In DIAS, Leila Christina; FERRARI, Maristela (org.). Territorialidades humanas e redes sociais. Florianópolis, SC: Insular, 2011.

ROSE, Nikolas. A política da própria vida: biomedicina, poder e subjetividade no Século XXI. São Paulo: Paulus, 2013.

SANTANA, Isael José; MARTINS, Lisandra Moreira. Processo penal, direito penal, criminologia: uma breve análise da influência da pós-verdade. In A (pós-) verdade em uma época de mutações civilizacionais. Diogo da Silva Roiz; Geovane Ferreira Gomes; Isael José Santana (org.). Serra: Editora Milfontes, 2018.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para Além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Novos Estudos nº 79. p. 71-94. Novembro de 2007. São Paulo: CEBRAP. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002007000300004. Acesso em: 15 de março de 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tomas Tadeu da Silva (org.). Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15. ed - Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SPIVAK, Gayatri Chakrovorty. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa, André Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

VELÁSQUEZ, Freddy Rojas. Enfoques sobre el aprendizaje humano. 2001 (Material didáctico). Universidade Simón Bolivar. Disponível em: https://www.academia.edu/22498649/ENFOQUES_SOBRE_EL_APRENDIZAJE_HUMANO. Acesso em: 22 abr. 2024.

VIEIRA, Marcos Sardá. Identidades contingentes e cultura material na pós-modernidade. Revista Grifos. Dossiê: Gênero, Diversidade Sexual e Políticas Públicas. Edição Vol. 31, Núm. 55, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.22295/grifos.v31i55.6135

WEBER, Douglas Luís; DARSIE, Camilo. Vidas Clandestinas: Espacialidades que educam/produzem sujeitos migrantes. In SILVEIRA, Éder da Silva; MORETTI, Cheron Zanini; PEREIRA, Marcos Vilela (organizadores). Educação Clandestina. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.

Published

2025-09-30

How to Cite

CERUTTI, S., & Fiorentin, J. A. (2025). MIGRAÇÕES E VIOLÊNCIA: Fomento de espaços educacionais não-formais como zonas de aproximação. Revista Grifos, 35(63), 1–17. https://doi.org/10.22295/grifos.v35i63.8471