Posture and cervical and low back pain in teachers of a Guaíba/RS public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22298/rfs.2020.v8.n1.5533

Keywords:

Professores, Postura, Dor nas Costas, Fisioterapia

Abstract

Background: Pain in the lumbar and/or cervical regions are among the major pain complaints in teachers. Objective: To evaluate the association between postural disorders and presence of low backor/and cervical back pain in teachers at a state school in Guaíba/RS. Methodology: This is a cross-sectional study, which a sample made up of 24 teachers, of both sex, who presented or not pain in the spine. For data collection, a postural assessment was carried out and a questionnaire was applied with questions regarding age, length of service, BMI, workload and pain intensity. For data analysis, the association of postural findings and the location of pain was obtained using the chi-square test (p <0.05). Results: The mean age was 45 ± 8.85 years, with the majority being female (62.5%). The most prevalent pain was in the cervical spine (33.3%), followed by low back pain (29.2%) and pain in both regions (20.8%). It was observed that of the 16 evaluated points, there was an association between scapular misalignment and pain in the cervical and lumbar regions and between anteriorization of the head and cervical pain. Conclusion: The high prevalence of spinal pain among participants reveals how much teachers are exposed to postural risks, which favors the onset of pain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo de Souza Rocha, Unisinos, escola da saúde, Fisioterapia

Fisioterapeuta formado pela Unisinos em 2017. Atua como fisioterapeuta autônomo.

 

Patrícia Cilene Freitas Sant'Anna, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

 

Graduada em Fisioterapia pelo Instituto Porto Alegre (1993) e Licenciatura Em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995). Mestre em Engenharia de Produção pela UFRGS (2003). Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2017). Professora da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, fisioterapeuta técnica responsável da Clínica Escola de Fisioterapia Unisinos. Professora de pós-graduação em eletro, termo e fototerapia.

 

Ana Paula Barcellos Karolczak, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduada em fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (1999).  Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e doutora em Saúde Coletiva pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2018). Atualmente é professora da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, coordenadora do núcleo docente estruturante e coordenadora do curso de Fisioterapia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, atuando principalmente nos seguintes temas: cinesiologia e biomecânica, fisioterapia, fisioterapia musculoesquelética, epidemiologia.

 

André Hillebrand Andriola, Universidade do Vale do Rio dos Sinos


Graduando do curso de fisioterapia na Universidade do vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

 

Published

2020-11-03 — Updated on 2020-11-04

How to Cite

ROCHA, E. de S.; SANT’ANNA, P. C. F.; KAROLCZAK, A. P. B.; ANDRIOLA, A. H. Posture and cervical and low back pain in teachers of a Guaíba/RS public school. FisiSenectus Journal, Chapecó, Brasil, v. 8, n. 1, p. 143–154, 2020. DOI: 10.22298/rfs.2020.v8.n1.5533. Disponível em: https://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/fisisenectus/article/view/5533. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos