Communication and ideology in a company: discourse analysis in an organization of the steel sector
DOI:
https://doi.org/10.22277/rgo.v2i1.76Abstract
Starting from presupposition that disseminated discourses through business communication seek sedimentation of a positive image of company and its management to external and internal publics, in this paper we deal with identification and analysis of discourse strategies of ideological persuasion of a company from steel sector at Minas Gerais state, Brazil. Through a qualitative methodological approach, concentrated on formal speeches of the organization, in this study we used French discourse analysis. Selected data was submitted to a systematic linguistic treatment to obtain the discourse strategies of ideological persuasion - explicit, implicit or silenced ones - in the formal communication. The analysis indicates the use of communication pieces with the intention of mobilizing internal and external publics according organization interests. Using grandiloquent illustrations, apparently unworried about business results, or appealing to capitalism goals, analyzed speeches reveal the presence of ideology as one of the basis of the business strategy, a process whose ideological intentionality we tried to explore along this paper.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Estou ciente de que, em sendo aprovado, a publicação do artigo será no formato on-line na RGO.
Também tenho ciência de que há autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Do ponto de vista do Creative Commons, a Revista Gestão Organizacional é de acesso aberto e irrestrito, porém não permitindo adaptações nos artigos, nem o uso comercial.
Sobre a licença Creative Commons: As licenças e instrumentos de direito de autor e de direitos conexos da Creative Commons forjam um equilíbrio no seio do ambiente tradicional “todos os direitos reservados” criado pelas legislações de direito de autor e de direitos conexos. Os nossos instrumentos fornecem a todos, desde criadores individuais até grandes empresas, uma forma padronizada de atribuir autorizações de direito de autor e de direitos conexos aos seus trabalhos criativos. Em conjunto, estes instrumentos e os seus utilizadores formam um corpo vasto e em crescimento de bens comuns digitais, um repositório de conteúdos que podem ser copiados, distribuídos, editados, remixados e utilizados para criar outros trabalhos, sempre dentro dos limites da legislação de direito de autor e de direitos conexos.
A Revista Gestão Organizacional adota o sistema: Atribuição-SemDerivações-SemDerivados CC BY-NC-ND: Permite o download dos seus trabalhos e o compartilhemento desde que atribuam crédito, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais.